• Normala produkter

  • Onormala priser

  • Unika upplevelser

Allmän integritetspolicy för Normal

Hos Normal Sweden AB (”NORMAL”) prioriterar vi sekretess och datasäkerhet högt och du kan läsa mer om vår behandling av dina personuppgifter i denna integritetspolicy.

Normal Sweden AB, organisationsnummer 559118–9617, Järnvägsgatan 15, 131 54 Nacka, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter som omfattas av denna integritetspolitik.


1. VI BEHANDLAR DINA PERSONUPPGIFTER

Vi behandlar personuppgifter för olika ändamål, som du kan läsa mer om nedan.

Vi lagrar uteslutande personuppgifter när och så länge som det är nödvändigt för att uppfylla ändamålen som personuppgifterna samlats in för, eller om det är nödvändigt för att följa lagstiftningen.

1.1. Om du säger ja tack till cookies på NORMALS webbplats

Ändamål och rättslig grund
Avseende att hantera, utveckla och administrera vår webbplats samt att säkerställa att du alltid får de mest relevanta nyheterna och erbjudandena från oss, behandlar vi personuppgifter om dig, om du samtycker till cookies.

Du kan läsa mer om cookies och vilka cookies vi behandlar utan ditt samtycke i vår cookiepolicy. Beroende på vilka cookies du samtycker till kan vi behandla följande personuppgifter om dig:

- Allmänna personuppgifter som t.ex. IP-adress, vilka sidor du besöker och andra digitala fotspår. Behandlingen sker med ditt samtycke som rättslig grund enligt GDPR art. 6.1 (a).

Utlämning av uppgifterna
I den omfattning du samtycker till tredjepartscookies, lämnar vi ut dina personuppgifter till dessa tredjeparter. Du kan läsa mer om cookies i vår tredjepartscookies i vår cookiepolicy. Dessutom kan vi lämna ut dina uppgifter till relevanta leverantörer och samarbetspartner, t.ex. programvaruleverantörer, marknadsföringsbyråer och andra uppgiftsbehandlare.

Raderingspolicy
Hur länge vi behandlar dina personuppgifter för dessa ändamål beror på vilka cookies du samtycker till.

Du kan när som helst ändra dina samtyckesinställningar eller dra tillbaka ditt samtycke och radera de cookies som du tidigare samtyckt till genom att följa instruktionerna i vår cookiepolicy.

Det är dock viktigt att du är uppmärksam på att tillbakadragandet av ditt samtycke endast har betydelse för framtida behandling av dina personuppgifter från det att du dragit tillbaka samtycket.

1.2. När du registrerar dig i vår kundapp

Ändamål och rättslig grund
I syfte att skapa och administrera din användare i vår kundapp behandlar vi följande personuppgifter om dig:

  • Allmänna personuppgifter, t.ex. namn, kontaktuppgifter, födelsedatum, kön, köphistorik, vilka butiker du har handlat i, kvitton, betalkortuppgifter och vilka tävlingar du deltagit i. Behandlingen sker på grundval av ditt samtycke och för att kunna tillvarata dina och våra intressen genom att du kan använda vår kundapp, se GDPR art. 6.1 (a) och (f).

I syfte att skicka dig riktad marknadsföring i kundappen och via nyhetsbrev eller pushmeddelanden och för att se till att du alltid får de mest relevanta erbjudandena för dig (profilering), behandlar vi följande uppgifter om dig när du samtidigt samtycker till marknadsföring:

  • Allmänna personuppgifter, däribland ditt namn och dina kontaktuppgifter, dina preferenser och köpstatistik. Behandlingen sker för att tillvarata våra berättigade intressen genom att alltid kunna rikta de bästa och mest relevanta erbjudandena och nyheterna till dig enligt GDPR art. 6.1 (f).

Utlämning av uppgifterna
I den omfattning det är nödvändigt kan vi lämna ut dina uppgifter till relevanta leverantörer och samarbetspartner, däribland programvaruleverantörer, marknadsföringsbyråer och andra uppgiftsbehandlare.

Raderingspolicy
Vi behandlar dina personuppgifter så länge du har en aktiv användare i vår kundapp. Du kan när som helst radera din användare genom att följa instruktionerna i vår kundapp.

Du kan när som helst undanbe dig profilering av dina personuppgifter genom att avanmäla dig från vårt nyhetsbrev, radera kundappen eller blockera pushmeddelanden. Du kan även vända dig till dataprivacy@normal.eu så hjälper vi dig.

1.3. Om du säger ja tack till NORMALS marknadsföring

Ändamål och rättslig grund
Om du har samtyckte till våra nyhetsbrev, pushmeddelanden eller annan direkt marknadsföring, behandlar vi följande uppgifter om dig i syfta att skicka marknadsföring till dig för att se till att du alltid får de bästa och mest relevanta erbjudandena (profilering):

  • Allmänna uppgifter, däribland ditt namn och e-postadress. Behandlingen sker med ditt samtycke till marknadsföring som rättslig grund enligt GDPR art. 6.1 (a) och marknadsföringslagen 19 §.

Om du har samtyckt till att vi skickar nyhetsbrev till dig kommer vi att behandla följande ytterligare uppgifter om dig, för att rikta vår marknadsföring och förbättra våra kampanjer:

  • Allmän information som samlas in via "pixlar" i våra nyhetsbrev, inklusive klick på innehållet i nyhetsbrevet. Dessutom samlar vi in din geoposition och IP-dress för att bestämma din geografiska plats. Behandlingen baseras på ditt samtycke till att ta emot nyhetsbrev från oss, jfr. GDPR art. 6 (1)(a).

En ”pixel” är en fil i vårt nyhetsbrev som ger oss tillgång till att samla in data som anger vilka annonser och artiklar du klickar på i nyhetsbrevet. Din plats kan hjälpa oss att se vilka NORMAL-butiker som är mest relevanta för dig. Användningen av pixlar och insamlingen av nämnda data är en förutsättning för att få vårt nyhetsbrev. Om du inte accepterar vår behandling av dina personuppgifter i detta avseende kommer det inte att vara möjligt för dig att få vårt nyhetsbrev.

Utlämning av uppgifterna
I den omfattning det är nödvändigt kan vi lämna ut dina uppgifter till relevanta leverantörer och samarbetspartner, däribland programvaruleverantörer, marknadsföringsbyråer och andra uppgiftsbehandlare.

Raderingspolicy
Du kan alltid motsätta dig behandlingen av dina personuppgifter i marknadsförings- och profileringssyfte genom att dra tillbaka ditt samtycke för marknadsföring. Du drar tillbaka ditt samtycke genom att radera vår kundapp, blockera pushmeddelanden och genom att följa instruktionen ”avanmäl nyhetsbrev” längst ned på i våra nyhetsutskick. Du kan även vända dig till dataprivacy@normal.eu så hjälper vi dig.

Det är dock viktigt att du är uppmärksam på att tillbakadragandet av ditt samtycke endast har betydelse för framtida behandling av dina personuppgifter från det att du dragit tillbaka samtycket.

1.4. När du handlar i våra NORMAL-butiker

Ändamål och rättslig grund
När du handlar i våra butiker med ett betalkort som är anslutet till din användare i vår kundapp, behandlar vi följande personuppgifter i syfte att kunna erbjuda dig den bästa möjliga servicen:

  • Allmänna personuppgifter, t.ex. din köpstatistik och dina kvitton. Behandlingen sker för att kunna erbjuda dig den bästa servicen och säkerställa att du alltid får de bästa erbjudandena och nyheterna, om du gett samtycke till marknadsföring (profilering) enligt GDPR art. 6.1 (f).

När du returnerar eller byter varor som du köpt i en NORMAL-butik behandlar vi följande uppgifter om dig för att kunna uppfylla våra rättsliga skyldigheter i enlighet med nationell bokföringslag:

  • Allmänna personuppgifter, t.ex. namn, adress och underskrift på returkvitto, se GDPR art. 6.1 (c).

Utlämning av uppgifterna
I den omfattning det är nödvändigt kan vi lämna ut dina uppgifter till relevanta leverantörer och samarbetspartner, däribland programvaruleverantörer, marknadsföringsbyråer och andra uppgiftsbehandlare.

Raderingspolicy
Vi behandlar dina personuppgifter om köp och kvitton så länge dina betalkortsuppgifter är anslutna i vår kundapp. Du kan när som helst radera dina betalkortsuppgifter genom att följa instruktionerna i vår kundapp.

Om du har returnerat varor som du köpt i en NORMAL-butik, lagrar vi dina personuppgifter på returkvittot i sju (7) år efter köpet för att uppfylla våra skyldigheter enligt bokföringslagen 7 kap. 2 §.

1.5. Kameraövervakning i våra NORMAL-butiker
För att förebygga brottslighet har vi kameraövervakning i våra butiker. Det innebär att vi behandlar följande personuppgifter om dig när du besöker en NORMAL-butik:

  • Allmänna personuppgifter, t.ex. videoinspelningar av ditt beteende i butiken och uppgifter om vilka köp du gör. Behandlingen sker för att tillvarata våra och våra kunders intressen att göra NORMALS butiker till en säker och trygg plats att vistas på i enlighet med GDPR art. 6.1 (f).
  • Uppgifter om straffbara handlingar, t.ex. videoinspelningar av snatteri, våldsamt beteende och liknande. Behandlingen sker för att tillvarata våra och offentliga intressen för att förebygga brott och eventuell utredning i enlighet med nationella regler om detta.

Utlämning av uppgifterna
Om vi upptäcker snatteri eller liknande beteende som ska polisanmälas, lämnar vi ut övervakningsvideor till polisen. En sådan utlämning sker för att tillvarata våra och offentliga intressen för att förebygga brott och eventuella rättsliga påföljder i enlighet med nationella regler om detta.

Raderingspolicy
Kameraövervakningsvideor lagras i 30 dagar, om inte särskilda förhållanden tillåter att vi kan spara övervakningsmaterialet en längre period, särskilt i samband med en utredning.

1.6. När du handlar i vår NORMAL-webbutik

Ändamål och rättslig grund
När du handlar i våra i vår webbutik, behandlar vi följande personuppgifter i syfte att kunna hantera och administrera dina köp och erbjuda dig den bästa möjliga servicen:

  • Allmänna personuppgifter, t.ex. vilka produkter du köpt, betalningsuppgifter, namn, adress, leveransadress, reklamations- och returärenden, kontakt med vår kundtjänst. Behandlingen sker för att kunna fullfölja ett avtal med dig och för att kunna tillvarata dina och våra intressen i att erbjuda dig den bästa möjliga servicen enligt GDPR art. 6.1 (b) och (f).

Om du samtyckt till marknadsföring, behandlar vi följande personuppgifter om dig i syfte att kunna rikta de bästa och mest relevanta erbjudandena till dig (profilering):

  • Allmänna personuppgifter, t.ex. vilka produkter du köpt. Behandlingen sker för att tillvarata dina och våra intressen i att du alltid får de bästa och mest relevanta erbjudandena i enlighet med GDPR art. 6.1 (f).

För att förebygga och utreda bedrägerimisstankar kan vi behandla följande personuppgifter om dig:

  • Allmänna personuppgifter, t.ex. när du handlar i vår webbutik eller uppgifter om dina köp som vi tar emot från våra betallösningsleverantörer. Behandlingen sker för att tillvarata våra intressen att förebygga och minska bedrägerier i enlighet med GDPR art. 6.1 (f).

Utlämning av uppgifterna
I den omfattning det är nödvändigt kan vi lämna ut dina uppgifter till relevanta leverantörer och samarbetspartner, däribland programvaruleverantörer, marknadsföringsbyråer och andra uppgiftsbehandlare.

Om vi har misstanke om bedrägeri eller brott kan vi lämna ut relevanta uppgifter om detta till polisen i för att göra en polisanmälan eller som ett led i polisens utredning. En sådan utlämning sker för att tillvarata våra och offentliga intressen för att förebygga brott och eventuella rättsliga påföljder i enlighet med nationella regler om detta.

Raderingspolicy
Vi lagrar dina personuppgifter i samband med faktura och returkvittot i sju (7) år efter köpet/returen för att uppfylla våra skyldigheter enligt bokföringslagen 7 kap. 2 §.

Om vi lagrar uppgifter om dig i samband med utredning av bedrägeri eller annat brott, lagrar vi sådana uppgifter tills dessa lämnats över till polisen.

1.7. När du deltar i en tävling

Ändamål och rättslig grund
Om du deltar i en tävling som är utlyst av NORMAL, behandlar vi följande personuppgifter om dig för att kunna genomföra tävlingen:

  • Allmänna personuppgifter, t.ex. ditt namn, adress, profiluppgifter på sociala medier, om tävlingen är utlyst via sociala medier. Behandlingen sker för att tillvarata dina och våra intressen i att du kan delta i tävlingen i enlighet med GDPR art. 6.1 (f).

Du kan läsa mer om våra tävlingar i våra tävlingsvillkor i samband med de konkreta tävlingarna.

Utlämning av uppgifterna
Om du vinner en tävling kan vi offentliggöra dina uppgifter på vår webbplats eller sociala medier om tävlingen är utlyst på sociala medier. Om vi offentliggör bilder eller namn på dig sker detta endast i den omfattning som du samtyckt till.

Dessutom kan vi lämna ut dina uppgifter till relevanta leverantörer och samarbetspartner, t.ex. programvaruleverantörer och andra uppgiftsbehandlare.

Raderingspolicy
Vi behandlar dina personuppgifter i max sex (6) månader efter att vi har dragit en vinnare och avslutat tävlingen. Om du i samband med ditt deltagande i tävlingen har anmält dig till vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring, behandlar vi och lagrar dina uppgifter enligt vad som beskrivs närmare under punkt 1.3.

1.8. Om du ansöker om ett NORMAL-Sponsorskap

Föremål och rättslig grund
Om du ansöker om ett NORMAL-Sponsorskap via din klubb eller deltar i ansökningsmaterialet med bild eller video till NORMAL-Sponsorskapet, så behandlar vi följande kategorier av personlig information om dig:

  • Vanlig personlig information, detta inkluderar din medverkan i bild- och ansökningsvideon, ditt namn samt dina kontaktupplysningar. Behandlingen sker i syfte att kunna hantera dina, din klubbs och våra intressen för att värdera ansökningen till NORMAL-Sponsorskapet, se GDPR art. 6.1(f).
  • Vanlig personlig information, detta inkluderar din medverkan i ansökningsvideon. Behandlingen sker i syfte att kunna hantera dina, din klubbs och våra intressen för att göra bild- och videomaterialet offentligt på vår hemsida och på relevanta sociala medier, om din klubb får ett NORMAL-Sponsorskap. Behandlingen sker endast om du ger ditt samtycke, se GDPR art. 6.1(a).

Utlämning av uppgifterna
Vi för din personliga information vidare till relevanta softwareleverantörer i syfte att kunna arkivera ansökningen och kommunikation med dig.

Om din klubb får ett NORMAL-Sponsorskap, så offentliggör vi ditt namn, klubb samt bild- och videomaterialet på vår hemsida och på relevanta sociala medier.

Raderingspolicy
Vi behåller ansökningar och kontaktupplysningar i tre (3) år efter utdelningen av NORMAL-Sponsorskapet efter det år som ansökningen blev inskickad till oss.

Om din klubb får ett NORMAL-Sponsorskap, så behåller vi ansökningen och kontaktupplysningar i fem (5) år efter tilldelningen av NORMAL-Sponsorskapet.

1.9. Om är en kontaktperson hos en av våra leverantörer eller samarbetspartner

Ändamål och rättslig grund
För att hantera den dagliga verksamheten behandlar vi följande kategorier av personuppgifter om kontaktpersoner hos våra leverantörer, samarbetspartner och företagskunder:

  • Allmänna personuppgifter, t.ex. namn, titel, kontaktuppgifter, föredragna språk och andra CRM-relaterade uppgifter. Behandlingen sker för att kunna tillvarata våra intressen i att köpa in varor och tjänster från våra leverantörer och för att kunna utföra den dagliga verksamheten i enlighet med GDPR art. 6.1 (f).

Utlämning av uppgifterna
I den omfattning det är nödvändigt för företagets verksamhet lämnar vi ut dina uppgifter till relevanta samarbetspartner, t.ex. programvaruleverantörer, fraktföretag, revisorer och advokater.

Raderingspolicy
Vi lagrar i regel dina personuppgifter så länge kundförhållandet består eller tills dess att du eller våra leverantörer meddelar oss att du inte längre är kontaktperson.

Personuppgifter som registreras i samband med försäljning, leverans, fakturering m.m. lagras i sju (7) år efter utgången av pågående räkenskapsår.

Personuppgifter som registreras i samband med ingång av leverantörsavtal m.m. lagras i tio (10) år efter att detta avtal gått ut.

2. GEMENSAMT PERSONUPPGIFTSANSVAR

I den omfattning du interagerar med NORMAL på våra sidor på Facebook, Instagram eller TikTok, behandlar vi dina personuppgifter som gemensam personuppgiftsansvarig med leverantören av mediet i enlighet med GDPR art. 26.

Behandlingen av dina personuppgifter sker bland annat om du:

  • ”Gillar” våra inlägg,
  • Kommenterar våra inlägg eller sidor, eller
  • Besöker våra sidor

Du kan läsa mer om dessa behandlingsaktiviteter i de respektive mediernas integritetspolicyer.

3. ÖVERFÖRING AV PERSONUPPGIFTER TILL TREDJELÄNDER
Om det är nödvändigt för vår behandling av dina personuppgifter kan vi behöva överföra personuppgifter till tredjeländer utanför EU/EES. Överföring av personuppgifter till tredjeländer sker endast om vi har en rättslig grund t.ex.:

  • Om EU-kommissionen har bedömt att säkerheten i tredjelandet är tillräcklig enligt GDPR art. 45.
  • Om det finns andra nödvändiga garantier för säkerheten, t.ex. vid tecknande av EU-kommissionens standardkontrakt i enlighet med GDPR art. 46, eller
  • Om en eller flera av undantag i GDPR art. 49 är tillämplig(a).

Om du vill ha ytterligare information om överföringar till tredjeländer, är du alltid välkommen att kontakta oss på dataprivacy@normal.eu.

4. OM DU ÖNSKAR ATT DRA TILLBAKA ETT SAMTYCKE
Om vi behandlar dina personuppgifter på grundval av ditt samtycke, kan du när som helst dra tillbaka det genom att kontakta oss som anges ovan i punkt 1 eller följa instruktionerna på vår webbplats, i nyhetsbrev m.m.

Om du drar tillbaka ditt samtycke, ska du vara medveten om att detta inte påverkar lagligheten för vår behandling som skett fram till tidpunkten då du drog tillbaka samtycket. Dessutom kan vi särskilda fall vara berättigade att fortsätta att behandla dina personuppgifter, t.ex. för att kunna försvara oss mot ett eventuellt rättsligt krav.

5. DINA RÄTTIGHETER
Du är välkommen att kontakta NORMAL om du vill ha information om vilka uppgifter som behandlas om dig och till vilka ändamål. Som registrerad har du följande rättigheter när vi samlar in och använder dina personuppgifter:

  • Du har rätt att få insyn i de personuppgifter som vi behandlar om dig
  • Du har rätt att invända mot vår insamling och vidare behandling av dina personuppgifter
  • Du har rätt till korrigering och radering av dina personuppgifter, dock med vissa lagstadgade undantag, däribland bokföringslagen
  • Du har rätt att begära att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter
  • Under vissa omständigheter kan du även begära att få en kopia med dina personuppgifter samt om överföring av de personuppgifter du gett till oss eller en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet).

Om du vill utöva någon av dessa rättigheter eller du har frågor om behandlingen av dina personuppgifter, är du välkommen att kontakta oss på dataprivacy@normal.eu.

6. MÖJLIGHETER TILL RÄTTSLIG PRÖVNING

Du har rätt att lämna in ett klagomål till Datatilsynet i Danmark eller till tillsynsmyndigheten i det EU/EES-land där du är bosatt om du är missnöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter. Vi hoppas dock att du alltid kommer att kontakta oss först så att vi kan hitta en rimlig lösning. Du kan alltid kontakta oss på dataprivacy@normal.eu.

Kontaktuppgifter och klagomålsanvisningar till Integritetsskyddsmyndigheten hittar du på www.imy.se, Integritetsskyddsmyndigheten Box 8114, 104 20 Stockholm. e-post: my@imy.se, telefon 08-657 6100.

Du hittar den danska datainspektionens kontaktuppgifter och klagomålsvägledning här: www.datatilsynet.dk

7. SÄKERHETSÅTGÄRDER
Vi prioriterar personuppgiftssäkerhet mycket högt och har därför stort fokus på att vi behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning.

För att skydda dina personuppgifter på bästa möjliga sätt utvärderar vi löpande de risker som kan vara knutna till vår behandling av dina personuppgifter. Vi är i synnerhet uppmärksamma på att skydda dina personuppgifter mot diskriminering, identitetsstöld, ekonomisk förlust, förlorat anseende och sekretess.

Vid säkerhetsbrott som innebär hög risk för dina rättigheter, kommer vi att informera dig om säkerhetsbrottet så snabbt som möjligt under rådande omständigheter.

8. ÄNDRINGAR AV INTEGRITETSPOLICYN
Vi förbehåller oss rätten att emellanåt genomföra ändringar av denna integritetspolicy. Vid ändringar kommer datumet nederst på integritetspolicyn att ändras. Den aktuella integritetspolicyn kommer alltid vara tillgänglig på vår webbplats och i vår app ”NORMAL”.

 

Denna integritetspolicy uppdaterades senast den 24 januari 2024

 

Integritetspolicy för arbetssökande hos NORMAL